Uutiset
Tehokkaat markkinointistrategiat 2021
Vuosi 2020 heitti eteemme asioita, joita kukaan ei osannut ennustaa.
Vaikka pandemia edelleen jyllää on yksi asia pysynyt samana yrityksille: Parhaat markkinoinnin strategiat asiakkaiden hankintaan.
Ihmiset kaipaavat edelleen yhteyksiä brändeihinsä ja haluavat olla varmoja, että heidän lempiyrityksensä ovat kiinnostuneita heistä vaikeinakin aikoina. He haluavat myös tietää, että logon takaa löytyy vielä aikaa heille, vaikka vain pienilläkin tavoilla.
Joten ei kannata yllättyä, kun yritykset keskittyvät asiakkaiden hankintaan sekä heistä huolehtimiseen. Jos haluat parhaita markkinointistrategioita alallesi, kannattaa ottaa huomioon seuraavia elementtejä.
Nopea ja mukautuva kommunikaatio
Asiakkaat haluavat olla yhteydessä brändeihinsä ja he haluavat sen tapahtuvan nopeasti. He odottavat vastauksia kysymyksiinsä juuri sillä hetkellä, kun he niitä tarvitsevat. Noin puolet asiakkaista valitsevat kanavansa perustuen siihen, miten nopeasti he vastauksensa tarvitsevat.
Mahdollisimman nopeaan kommunikointiin löytyy lukuisia vaihtoehtoja. Pikaviestipalvelut kuten Kik tai Whatsapp ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina myös yrityksien keskuudessa. Vastaavasti sosiaalisen median alustoista etsitään edelleen vastauksia, näitä ovat esim. Facebook ja Twitter. Näiden alustojen hyödyntäminen voi auttaa yritystä kommunikoimaan nopeammin asiakkaidensa kanssa.
Ideaalissa maailmassa kaikilla olisi tietysti budjetti palkata satoja asiakaspalvelijoita 24/7 päivystykseen. Todellisuudessa kuitenkaan monilla yrityksillä ei ole varaa tähän. Tästä ei kannata kuitenkaan liikaa huolestua.
Yksi ratkaisu tähän voisi nimittäin olla chatbotti. Tämä on loistava vaihtoehto, joka tarjoaa nopeaa kommunikaatiota lisäämättä taakkaa varsinaisille asiakaspalvelijoille. Chatbotti ei tietenkään korvaa asiakaspalvelijaa, mutta ne mahdollistavat yleisimpien kyselyiden virtaviivaistamisen.
Chatbotti voi hoitaa pienet kyselyt tuotteista tai palveluista, jotta asiakaspalvelijat voivat keskittyä haastavampiin tehtäviin. Tämä yhdistelmä on toimiva nykypäivänä.
Tarkempi näkemys kohderyhmästä
On kriittistä tietää mikä merkitsee asiakkaille. Vahva ote näihin liittyen auttaa luomaan parempaa sisältöä asiakkaille ja tätä voidaan käyttää myös markkinoinnissa tiettyihin tarpeisiin ja kiinnostuksiin.
Kuunteluteknologia kuten sisällön analysointityökalu auttaa löytämään sisältöä, joka on saavuttanut kiinnostusta sosiaalisen median alustoilla. Tämä vahvistuu kohderyhmän toimesta kuhunkin aiheeseen. Tätä kautta voidaan löytää oikea väylä brändin kehittämiseen sekä uniikin kulman joko vanhaan tai uuteen sisältöön.
Personoidut suositukset
Teknologia jatkaa kehittymistään ja asiakkaiden tavat hankkia tietoa tämän mukana. On lukuisia eri tapoja luoda yhteyksiä teknologian kautta ja nämä ovatkin monesti parhaita markkinointistrategioita.
Yksi hyvä esimerkki voisi olla nimenomaan chatbotit. Alle 30% yrityksistä tarjoaa itsepalvelua, live chattia, sosiaalisen median viestintää, app-viestintää tai botteja.
Chatbotin yleisimpien hyötyjen ohella asiakaspalvelun auttajana, niitä voidaan myös käyttää avustajana potentiaalisille asiakkaille. Ne voivat auttaa asiakasta esimerkiksi sopivan tuotteen valinnassa.
Monella tapaa chatbot on kuin kivijalkaliikeen myyjä, joka esittelee ja ohjaa asiakkaita eri tuotteille. Tämä yksilöllinen palvelu lisää asiakkaiden luottoa brändiin koska se auttaa heitä yksinkertaistamaan mahdollisesti monimutkaista ostosta.
Vastuullisuus ja läpinäkyvyys
Usein markkinoinnin ongelma on saada luotua yritykselle aidot ”kasvot”. On luonnollista yrityksen johdolle, että he haluavat luoda tarinan, joka on täydellinen asiakkaan silmissä.
Asiakkaat kuitenkin tietävät, ettei mikään liiketoiminta ole täydellistä. Mitä enemmän yritämme kiillottaa näitä epätäydellisiä kohtia, sitä enemmän se heikentää asiakkaiden luottamusta.
Tätä ei kutenkaan pidä pelätä, sillä mahdollisista tapahtuneista virheistä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa voidaan luoda oivaltavaa ja viihdyttävää sisältöä. Tämä on arvokas oppi, joka vahvistaa yrityksen brändiä.
Parhaiden markkinointistrategioiden rakentaminen
Asiakkaiden tunteminen syvemmällä tasolla ei ole välttämättä mitään uutta markkinoijille, mutta sen merkitys on korostunut etenkin tänä vuonna. Kun ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona pandemian takia, on tärkeää valmistella digitaaliset alustat huolella ja varmistaa että ne toimivat kaikkina aikoina.